PECULIARITIES OF PSYCHOPHYSIOLOGY OF CHILDREN AND ADOLESCENTS WITH SCOLIOSIS AT DIFFERENT STAGES OF TREATMENT
https://doi.org/10.14531/ss2006.4.8-12
Abstract
Objectives. To study some peculiarities of psychophysiology of children and adolescents with scoliosis and to assess its dynamics after surgical treatment.
Material and Methods. Total of 58 patients with scoliosis of grade III–IV at the age of 10 to16 years were examined, out of them 17 were operated on by Cotrel – Dubousset technique. Control group consisted of 18 practically healthy individuals of similar age. Clinical, rontgenologic and psychophysiologic methods of analysis were used. Psychoemotional state was assessed by depression level, indexes of personal and reactive anxiety, and by patients’ attitude to their disease and vital functions. Psychovegetative reactivity was evaluated by oculocardiac, cardiac-sinus and celiac-plexus reflexes. The patients were examined three times: before operation, in six and twelve months after operation.
Results. Psychophysiologic status of children and adolescents with scoliosis essentially differs from that of normal ones. Psychoemotional disorders are characterized by a high level of depression, situational and personal anxiety, and by violation of social adaptation, and psychovegetative disorders – by increase in lability and reduction of reactivity of the vegetative nervous system.
Conclusion. It was revealed that the psychophysiologic status of children and adolescents with scoliosis has essential peculiarities. In the nearest postoperative period the positive dynamics is mainly seen in psychoemotional status, but psychovegetative state remain without any essential dynamics.
About the Authors
Igor Alekseyevich NorkinRussian Federation
Viktor Nikolayevich Shemyatenkov
Russian Federation
Vladimir Vladimirovich Zaretskov
Russian Federation
Darya Pavlovna Zueva
Russian Federation
Aleksandr Vladimirovich Zaretskov
Russian Federation
Sergey Anatolyevich Rubashkin
Russian Federation
References
1. Ардатов, С.В., Сухобрус Е.А. Медицинский психолог в травматологическом отделении: психокоррекционный аспект деятельности // Анналы травматол. и ортопед. 2004. № 1. С. 26–32.
2. Васильева Е.В., Голубева К.Г., Пухлова Е.И. Характеристика соматических заболеваний у детей с патологией позвоночника // Оптимальные технологии диагностики и лечения в детской травматологии и ортопедии, ошибки и осложнения: Тез. докл. симпозиума детских травматол.-ортопедов России. СПб., 2003. С. 182–183.
3. Ветрилэ С.Т. Использование современных технологий для диагностики, лечения заболеваний и повреждений позвоночника у детей и подростков // Оптимальные технологии диагностики и лечения в детской травматологии и ортопедии, ошибки и осложнения: Тез. докл. симпозиума детских травматол.-ортопедов России. СПб., 2003. С. 183–185.
4. Губина Е.В. Клиническое применение русскоязычного варианта анкеты Scoliosis Research Society Outcome Instrument-24 (SRS-24) // Хирургия позвоночника. 2004. № 2. С. 34–39.
5. Давыдова Т.А., Богинская В.В., Соловьева К.С. Динамика состояния позвоночника у школьников // Человек и его здоровье: Тез. докл. IX Рос. нац. конгресса. СПб., 2004. С. 132.
6. Кондрашенко В.Т., Донской Д.И. Общая психотерапия. Минск, 1997.
7. Кочунас Р. Основы психологического консультирования. М., 1999.
8. Михайловский М.В., Новиков В.В., Васюра А.С. и др. Современная концепция раннего выявления и лечения идиопатического сколиоза // Вестн. травматол. и ортопед. им. Н.Н. Приорова. 2003. № 1. С. 3–10.
9. Норкин И.А., Зарецков В.В., Шемятенков В.Н. и др. К вопросу о роли психофизиологических показателей в профилактике осложнений при хирургическом лечении сколиоза // Современные технологии диагностики, лечения и реабилитации больных с заболеваниями и повреждениями позвоночника, спинного мозга и периферической нервной системы: Тез. докл. Рос. науч.-практ. конф. Курган, 2005. С. 181–182.
10. Спилберг Ч.Д. Концептуальные и методологические проблемы исследования тревоги // Стресс и тревога в спорте: Междунар. сб. науч. статей. М., 1983. С. 12.
11. Фогель Н.Н., Попков Д.А. Оценка психоэмоционального состояния детей и подростков, имеющих ортопедическую патологию (на материале проективной рисуночной методики «Несуществующее животное») // Гений ортопедии. 2002. № 1. С. 85–89.
Review
For citations:
Norkin I.A., Shemyatenkov V.N., Zaretskov V.V., Zueva D.P., Zaretskov A.V., Rubashkin S.A. PECULIARITIES OF PSYCHOPHYSIOLOGY OF CHILDREN AND ADOLESCENTS WITH SCOLIOSIS AT DIFFERENT STAGES OF TREATMENT. Russian Journal of Spine Surgery (Khirurgiya Pozvonochnika). 2006;(4):008-012. (In Russ.) https://doi.org/10.14531/ss2006.4.8-12