Preview

Russian Journal of Spine Surgery (Khirurgiya Pozvonochnika)

Advanced search

THE EXPERIENCE IN DEVELOPMENT OF QUALITY MANAGEMENT SYSTEM IN A SPECIALIZED MEDICAL CARE INSTITUTION

https://doi.org/10.14531/ss2005.2.84-88

Abstract

The paper presents the experience in development and introduction of the Quality Management System (QMS) which meets the requirements of international standard ISO 9001:2000. The arrangement of quality management is a task, which integrates general management of the institution on the basis of quality ideology as a highest strategic aim. The application of international standards ISO 9000 facilitates the wide dissemination of new principles of management directed to a customer and quality of servicing, which were not peculiar to the Soviet Public Health. The QMS introduction is a scaled and complex process for any organization involving the whole its staff – from the head to the attending personnel. It must be performed stageby- stage with application of process approach technique. The result of QMS model development in Novosibirsk RITO is a transition from «as it is» condition to «as it should be» condition to eliminate revealed inadequacies. The used criteria and methods of monitoring and analysis permit to estimate the effectiveness and level of key processes of medical care and to schedule their improvement. A voluntary certification of conformance to the international standard ISO 9001:2000 is the first system task in the field of comprehensive management in Novosibirsk RITO. The standard conformance means that the achieved management level meets a minimal set of standardized requirements which reflect internationally recognized means of management for the production of medical services of guaranteed quality.

About the Authors

Nikolay Gavrilovich Fomichev
Novosibirsk Research Institute of Traumatology and Orthopaedics
Russian Federation


Mikhail Anatolyevich Sadovoy
Novosibirsk Research Institute of Traumatology and Orthopaedics
Russian Federation


Irina Yuryevna Bedoreva
Novosibirsk Research Institute of Traumatology and Orthopaedics
Russian Federation


Vera Yuryevna Samarina
Novosibirsk Research Institute of Traumatology and Orthopaedics
Russian Federation


References

1. Владимирцев А.В. Принципы современного менеджмента качества в деятельности по сертификации систем управления // Стандарты и качество. 2001. № 5–6. С. 142–144.

2. Владимирцев А.В., Марцынковский О.А., Шеханов Ю.Ф. Системы менеджмента качества и процессный подход // Методы менеджмента качества. 2001. № 2. С. 4–7.

3. Владимирцев А.В., Марцынковский О.А., Шеханов Ю.Ф. Еще раз о внедрении процессного подхода в системах менеджмента качества // Методы менеджмента качества. 2002. № 8. С. 15–19.

4. Методические указания по процессному подходу в системах менеджмента качества. ISO/ТС 176/SC 2N 544.

5. МС ИСО 9000:2000. Система менеджмента качества. Основные положения и словарь.

6. МС ИСО 9001:2000. Система менеджмента качества. Требования.

7. МС ИСО 9001:2000. Система менеджмента качества. Рекомендации по улучшению деятельности.

8. Михайлова Ю.В., Фомичев Н.Г., Садовой М.А. и др. К вопросу о новых правовых формах юридических лиц в сфере здравоохранения // Менеджер здравоохранения. 2004. № 9. С. 12–14.

9. Никитин В.А. Управление качеством на базе стандартов ИСО 9000:2000. Политика, оценка, формирование, ресурсы. СПб., 2002.

10. Отраслевая программа «Управление качеством в здравоохранении на 2003–2007 гг.».

11. РД IDEF0-2000. Методология функционального моделирования.

12. Руководство по обеспечению качества. Guide to quality assurance The Joint Commission on Accreditation of Healthcare Organization. 1988. 875 North Michigan Avenue, Chicago, Illinois 60611–1875.

13. Справка по анализу и оценке научно-практической деятельности ННИИТО МЗ РФ и автономной некоммерческой организации при ННИИТО // Менеджер здравоохранения. 2004. № 9. С. 4–11.

14. Шичков Н.А. Методы разработки, внедрения на предприятии и подготовки к сертификации системы Менеджмента Качества на основе МС ИСО 9001:2000. СПб., 2004.


Review

For citations:


Fomichev N.G., Sadovoy M.A., Bedoreva I.Yu., Samarina V.Yu. THE EXPERIENCE IN DEVELOPMENT OF QUALITY MANAGEMENT SYSTEM IN A SPECIALIZED MEDICAL CARE INSTITUTION. Russian Journal of Spine Surgery (Khirurgiya Pozvonochnika). 2005;(2):084-088. (In Russ.) https://doi.org/10.14531/ss2005.2.84-88



Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-8997 (Print)
ISSN 2313-1497 (Online)