Preview

Russian Journal of Spine Surgery (Khirurgiya Pozvonochnika)

Advanced search

INTERNAL AUDIT AS A PROCESS MANAGEMENT TOOL FOR PROVIDING SPECIALIZED MEDICAL CARE

https://doi.org/10.14531/ss2008.2.80-87

Abstract

The paper presents the experience in internal audit at Novosibirsk Research Institute of Traumatology and Orthopaedics including main tasks, criteria, methods, and stages of audit, documentation necessary for its planning and fulfillment, and a procedure for analysis and application of information obtained in the course of audit. The Institute developed and introduced the procedure of conducting of quality management system audit with the account of International Standard requirements for quality management system organization, specificity of structure and production processes in medical setting providing specialized care to patients with spine pathology. Application of the method of internal audit conducting significantly reduced the number of process inconsistencies which in its turn positively influenced the effectiveness of the process and the quality management system as a whole.

About the Author

Irina Yuryevna Bedoreva
Novosibirsk Research Institute of Traumatology and Orthopaedics
Russian Federation


References

1. Бедорева И.Ю., Бредихин А.В., Турбина А.Ю. Аудиты системы менеджмента качества – новый инструмент управления в лечебно-профилактическом учреждении // Современные подходы к управлению качеством медицинской помощи: Тез. докл. Межрегиональной науч.-практ. конф. с междунар. участием. Новосибирск, 2007. С. 17–19.

2. Бедорева И.Ю., Садовой М.А. Создание эффективного механизма управления учреждением здравоохранения на основе системы менеджмента качества // 9-я Межрегиональная науч.-практ. конф. по качеству (посвящена Всемирному дню качества и Европейской неделе качества). Иркутск, 2007. С. 66–78.

3. Международный стандарт ISO 9000:2000. Система менеджмента качества. Основные положения и словарь. М., 2000.

4. Международный стандарт ISO 9001:2000. Система менеджмента качества. Требования. М., 2000.

5. Международный стандарт ISO 19011:2002. Аудиты систем менеджмента качества и систем экологического менеджмента. М., 2002.

6. Никитин В.А., Филончева В.В. Управление качеством на базе стандартов ИСО 9000:2000. СПб., 2004.

7. Огвоздин В.Ю. Управление качеством: Основы теории и практики. М., 2002.

8. Руководство по применению стандарта ИСО 9001:2000 в области здравоохранения. М., 2002.

9. Садовой М.А., Бедорева И.Ю. Система менеджмента качества в учреждении здравоохранения. Новосибирск, 2007.

10. Управление качеством / Под ред. С.Д. Ильенковой. М., 1999.


Review

For citations:


Bedoreva I.Yu. INTERNAL AUDIT AS A PROCESS MANAGEMENT TOOL FOR PROVIDING SPECIALIZED MEDICAL CARE. Russian Journal of Spine Surgery (Khirurgiya Pozvonochnika). 2008;(2):080-087. (In Russ.) https://doi.org/10.14531/ss2008.2.80-87



Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-8997 (Print)
ISSN 2313-1497 (Online)